زيورآلات ايران باستان امروز در نقاط بسياري از دنيا چشم بينندگان را خيره مي كند اما شما چقدر از تاريخچه آنها خبر داريد
آثار هنري بسيار ارزشمند و گرانبهائي كه امروزه موزه هاي معتبر داخلي و خارجي و مجموعه هاي خصوصي كلكسيونر هاي معروف دنيا را در سراسر جهان زينت بخشيده است، بيان گر اين حقيقت مي باشد كه طلاسازان و جواهرسازان ايراني در ادوار مختلف تاريخي چه پيش از اسلام و چه بعد از آن در ساختن اشياء تزئيني و زيور آلات گرانبها، از مهارت خارق العاده اي برخوردار بوده اند و امروزه هر بيننده اي كه آنها را در موزه هاي معروف بين المللي مشاهده مي نمايد، خلاقيت و توانمندي حيرت برانگيز سازندگان ايراني اين اشياء را تحسين مي كند. مجسمه مشهور بز بال دار، جام طلاي افسانه زندگي، جام طلاي مارليك و ده ها اثر تاريخي ديگر اصيل ترين اسناد تاريخ فرهنگي و هنري صنعت گران ايراني در گذرگاه زمان و كارنامه درخشان پيشينيان ما به شمار مي روند.
انسان كهن در ابتدا براي زينت و آراستگي خود از نشانه هايي كه از طبيعت الگو برداري كرده بود كمك مي گرفت. اعتقاد بر اين است كه در ابتدا مردان خود را مي آراستند و با رنگ كردن بدن و يا مجروح كردن خود به شكل هاي متفاوت جلب توجه مي كردند. مجروح كردن بدن در مردان براي تزيين يك امر عادي بوده و گاهي ميزان جراحت ها باعث مرگ مي شده است. شكافتن پوست و رنگ كردن آن، خالكوبي و... هنوز هم در بين مردان رايج تر از زنان است.
با پيدايش زيورهاي فلزي و به كارگيري طلا، نقره و سنگ هاي قيمتي، اين زيورها بيشتر در ساخت گردنبندها و تاج هاي سلطنتي، دستبند ها، ادوات جنگي پادشاهان، لباس ها و نيم تاج هاي زنانه براي بزرگان مورد استفاده قرار گرفت
وقتی که برای دیدن از نارین قلعه مهریز (استان یزد) رفته بودم ، شنیدم که نارین قلعه دیگری هم در نائین هست . بخاطر همین به نائین آمدم و این قلعه ی باستانی را دیدم . در جاهای مختلفی از نارین قلعه ها اسم برده شده که حتی پیشینه تاریخی آنها را تا 7000 سال هم بالا می برد . در یک کلام باید گفت که واقعا عظیم بود . این بنا دقیقا در وسط شهر نائین و بر روی یک تپه ساخته شده و به همین دلیل ، شکلی شبیه پنج ضلعی داشته و مربع یا مستطیل نیست و شامل این بخشها می باشد :
(الف) خندقی با عمق حدودا 7 متر که دور قلعه کشیده شده بوده و بخاطر همین ، قلعه باید درب و پل متحرک داشته بوده باشد (ب) دیوارهای خارجی که در بعضی نقاط تا 25 متر ارتفاع داشته است (ج) برجکهای دیدبانی دایره ای که فکر می کنم پنج یا شش عدد بوده اما بعلت تخریب زیاد بعضی را نمی شد تشخیص داد . (د) بنای آجری عظیمی که در وسط قلعه بود ولی بخاطر احتمال ریزش نمی شد از آن بالا رفت و حدود 30 متر ( به اندازه یک ساختمان 10 طبقه!) ارتفاع داشت (ه) اتاق آتشکده ای که در بالاترین قسمت بنا و وسط قلعه بوده که از خارج قلعه نیز دیده می شده اما اکنون فقط می شود یک یا دو ضلع آنرا تشخیص داد و به نظر من محل نگهداری آتش مقدس بوده است (و) دهنه ی چاه هایی که بر اثر گذشت زمان تغریبا پر شده اند .
در داخل شهر نایین بناهای دیگری مثل آب انبار ها ، کاروانسرا ها ، مسجد جامع محله ها ، حسینیه ها و بازار هم وجود دارد که مربوط به بعد از اسلام می شود اما بارزترین و با ارزش ترین قسمت شهر ، نارین قلعه است که متاسفانه از آن کوچکترین نگهداری نمی شود . اینجانب شخصا یک مکعب آجری با ابعاد یک متر را دیدم که از بالای قلعه جدا شده بود و به پایین افتاده بود که نگارنده را شدیدا متاسف می کرد . کاوش و خاک برداری هم به جز زحماتی که دوستان سارق کشیده اند در این مجموعه دیده نمی شود . این بنا نشان دهنده پیشینه ی تاریخی نائین است که شاید از سایر شهرهای استان اصفهان بیشتر باشد و شخصا پیشنهاد می کنم که از این شهر که در 110 کیلومتری اصفهان قرار دارد دیدن کنید. البته اگر به بازدید قلعه رفتید ، خیلی دقت کنید چون احتمال ریزش در نقاط مختلف قلعه وجود دارد و اگر به همین صورت رها شود ، تا چند سال آینده چیزی از آن باقی نحواهد ماند .
۶. عمي (Ami')
اين واژه در روستاي طبر و برخي نواحي خراسان به عنوان خطاب احترام آميز از سوي افراد جوان تر به مردان مسن تر استفاده مي شود. معني اصلي اين اصطلاح از عربي اخذ شده كه به صورت عمّي يعني عموي من، خطاب و استعمال شده است. در حقيقت، به پيروي از حديث انما المومنون اخوه يعني مومنان برادرند، اين اصطلاح براي خطاب به مردان مسن تر هم استفاده شده است كه دور از فرهنگ و منطق نيست. چنانكه در طبر، جوانان در مواردي، مرداني را كه عموي واقعي آن ها نيستند،«عمي» صدا و خطاب مي كنند. اما آنچه نگارنده را واداشت اين يادداشت را عرضه كند اين است كه برخي محققين درباره وجه تسميه يكي از خادمين بايزيد بسطامي ( كه مقبره او در بسطام شاهرود، باقي و زيارتگاه است) به نام «عمي موسي» ترديد كرده اند. اين ترديدها در كتاب «دفتر روشنايي» اثر دكتر محمد رضا شفيعي كدكني بازتاب يافته است. در حالي كه از ديد ما، معني آن روشن است. در نتيجه مي توان گفت كه توجه به زبان ها، گويش ها و فرهنگ ها، در حل مسائل ادبي، تاريخي و فرهنگي، بسيار رهگشاست و نبايد از آن ها غافل بود.
45گردشگر ایتالیایی با 22 دستگاه خودرو وارد ایران شدند تا رازهای این سرزمین را کشف کنند.
به گزارش خبرنگار بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،حدود سه سالی میشود که سفر گردشگران خودرو سوار و رالیها به ایران بیشتر شده است و اروپاییها بیشترین متقاضیان این سفرها در ایران هستند.
با آغاز سال 2014 میلادی و افزایش تقاضای گردشگران خارجی برای سفر به ایران، حجم درخواستها برای اجرای رالیها و سفر با خودروهای شخصی به ایران نیز افزایش قابل ملاحظهای داشته است و آژانسهای گردشگری ایران و اروپایی، فعالیت و سرمایهگذاریهای گستردهای را بر روی این حوزه آغاز کردهاند.
ابراهیم پورفرج، مدیر موسسه گردشگری «پاسارگادتورز» و یکی از مجریان و برنامهریزان قدیمی رالی و سافاری در ایران که اخیراً برنامهای را برای یک گروه از گردشگران اروپایی با 33 دستگاه خودرو اجرا کرده و دومین گروهاش نیز با ملیتهای فرانسوی و سوئدی، اواخر هفته گذشته با 17 دستگاه خودرو به ایران سفر کردهاند، از طراحی برنامهی جدیدی با عنوان «سفر به سرزمین رازها» برای گردشگران ایتالیایی خبر داد.
او به خبرنگار ایسنا، گفت : این برنامهی سفر، نخستینبار است که برای گردشگران ایتالیایی با این شکل و محتوا در ایران اجرا میشود.
پورفرج با بیان اینکه این گردشگران ایتالیایی که برنامهی سفرشان حالت اکتشاقی (Discovery) دارد در 22 روز مسیر شرق تا غرب ایران را طی میکنند و از استانهایی چون آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان گذر خواهند کرد، افزود: مسیرهایی برای گردشگران خارجی خودروسوار وجود دارد که شاید 11 سال پیش طراحی شدهاند و بیشتر رالیها و سافاریها از همان مسیرهای قدیمی گذر میکنند، ولی ما برای این گردشگران ایتالیایی حدود یک سال وقت گذاشتیم تا مسیر متفاوتی را طراحی کنیم تا بازار ایتالیا هم به جمع رالیها در ایران بپیوندند.
وی ادامه داد: گردشگرانی که با وسایل نقلیه شخصی خود سفر میکنند معمولاً تمایل دارند، مسیرهایی را امتحان کنند که رقبایشان از آن گذر نکرده باشند، برای همین، طراحی این سفرنامهها واقعا کار دشوار و وقتگیری است. گروه ما حدود دو سه ماه زمان گذاشت تا مسیریابی سفرنامهی «سرزمین رازها» را انجام دهد، بیشتر این گردشگران علاقه زیادی دارند نقاط جذاب را هنگام حرکت مشاهده کنند و یا در روستاهای بکر و کمتر مورد تردد، توقف کنند و با مردم آن مناطق ارتباط داشته باشند و غذاهای محلی بخورند.
پورفرج معتقد است: اجرای رالیها و سفر گردشگران خودروسوار، اکوتوریسم ایران را در سطح بینالملل تقویت میکند و این حرکتها فرصتی برای برقراری ارتباط بیشتر با طبیعت بکر ایران است، مخصوصاً آنکه این گروه از گردشگران معمولاً عاشق و حافظ طبیعت و مردم محلی هستند، برای همین تمایل دارند از جادهها و مسیرهای فرعی گذار کنند.
رییس جامعه تورگردانان ایران در ادامه به توسعه همکاریها و سرعت عمل گمرک مرزی برای ورود خودروها و وسایل نقلیهی گردشگران، اشاره کرد و افزود: هماهنگی خوبی در مرز بازرگان، اداره اتباع خارجی و پلیس مهاجرت، گمرک مرزی و اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان غربی و شهرستان ماکو برای ورود بدون معطلی گردشگران خودروسوار و صدور ویزای آنها وجود دارد که قطعا در نظر گردشگران خارجی اثر مثبت میگذارد و ایران را به مسیری روانتر برای این نوع سفرها تبدیل میکند.
در ماه مبارك رمضان رسم و رسومات طبق ديگر شهر هاي ايران برگزار مي شود همه ساله در ماه مبارك رمضان سفره افطار پهن مي كنند .معمولاً آش و شله زرد افطار مي دهند . شبهاي 19 تا 21 ماه رمضان همه به مسجد مي روند تا سحر در مسجد نماز و دعا مي خوانند تا از لحظه لحظه شبهاي قدر استفاده كنند.
براي بيدار كردن مردم از خواب به هنگام سحر فردي به مسجد مي رود و با بلندگو ي مسجد هنگام سحر را ندا مي دهد.
و بعد قرآن و دعا و سخنراني هاي عالمي را پخش مي كنند .بعد از خوردن سحر كساني كه ميل دارند به مسجد مي روند و نمازشان را در آنجا به جا مي آورند بعد از اتمام ماه مبارك رمضان عيد فطر است كه همه با صداي اذان به مسجد مي روند و براي اقامه نماز عيد آماده مي شوند و بعد از ختم نماز همه به خانه هايشان باز مي گردندند و شروع به خوردن صبحانه مي كنند .
ماه محرم: در اين ماه رسم به گونه اي است كه از اولين شب تا اخرين شب مردم هيئت ها را دعوت به خوردن شام مي كنند كه در اين شهر كوچك سه هيئت بنامهاي هيئت جوانان انصار الحسيني ؛ (مخصوص جوانان ) هيئت سيد الشهداء و هيئت قمر بني هاشم كه هيئت سيد الشهداء (بچه ها از 9 تا 20 سال و بالا شركت دارند .)
بعد از خوردن شام يا گاهي وقتها نهار براي سينه زني و خواندن نوحه در جلوي مسجد حاضر مي شوند و هر سه هيئت با همديگر سينه مي زنند و نوحه مي خوانند اين هيئت ها بسيار منظم و مرتب هستند و زنان و مردان همه براي شركت در اين عزاداري مي روند و با دعاهاي خود شفاي مريضان و فرج اقا امام زمان را مي خواهند طوري كه بعضي ها را مي بينيم با چشمان پر از اشك به خانه ها باز مي گردند واين امر تا شب دهم ادامه دارد و روز عاشورا بعضي از مردان به تعزيه خواني مي پردازند و همه مردم (هم زنان و هم مردان ) براي ديدن مراسم عزاداري به جايگاه مي روند كه معمولاً در ميدان يا فلكه شهر انجام مي شود اين ميدان ميدان امام خميني (ره ) است .
پس از اتمام تعزيه مردم به روي مزارها رهسپار مي شوند و هيئت ها نيز با سينه زني به سوي مزار شهدا و غيره مي روند . در اين هنگام اجراي تعزيه به مردم شير ،شربت وچيز هاي ديگر مي دهند كه اكثر آنها به صورت نذري بين هيئت ها تقسيم مي شوند .