معرفی وبلاگ
به نام خداوند جان و خرد/ کز آن برتر اندیشه برنگذرد/ به کوروش به آرش به جمشید قسم/ به نقش و نگار تخت جمشید قسم/ که ایران همی قلب و خون من است/ گرفته ز جان از وجود من است/ بخوانیم همه این جمله در گوش باد…/ چو ایران نباشد تن من مباد/ بدین بوم و بر زنده یک تن مباد…
صفحه ها
دسته
لينك هاي مفيد
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 995303
تعداد نوشته ها : 779
تعداد نظرات : 13

لوگو های حمایتی

ایران زیبا

پارک وب
Rss
طراح قالب
GraphistThem273

داشتم کتاب "تاریخ پزشکی ایران" نوشته س. الگود را ورق می زدم که چشمم خورد به این پاراگراف. گفتم شاید برای شما هم جالب باشد:

"رازی و ابن سینا هر دو دادشان در ملامت پزشکان حقه باز و شارلاتان بلند بوده است و ظاهرا خودشان نیز از خواهر زشت چهره طب یعنی طالع بینی چندان استفاده نمی کرده اند. رازی چندان از دست ادعاهای نا به جای پزشکان نادان برافروخته بود که سرانجام در کتاب المنصوری آنان را محکوم کرد و از شدت تاثر سه رساله در این باره نوشت. رازی در یکی از این رسالات درباره اینکه چرا اغلب مردم پزشکنماها را از اطبای دانشمند برتر می شمارند و نیز در این خصوص که چگونه حتی پزشکان درست کار را هدف انتقاد و ملامت قرار می دهند، به تفصیل سخن راند. وی همچنین در یکی از نامه های خود توضیح می دهد که چرا در پاره ای موارد پزشکان ناآزموده و حتی زنان [؟!] در بعضی شهرها در درمانهای خود بیش از مطلع ترین اطبا کسب موفقیت می کنند".

انگاری زیاد از دوره رازی و ابن سینا دور نشده ایم. ...راستی، نویسنده متزنبام، بسیار زیاد ابن سینا را دوست دارد. ...

منابع و توضیحات: تاریخ پزشکی ایران و سرزمینهای خلافت شرقی. نوشته: سیریل الگود، ترجمه: ب. فرقانی| نوشته شده در وبلاگ متزنبام|لینک.


دسته ها :
بیست و هفتم 1 1394
X