معرفی وبلاگ
به نام خداوند جان و خرد/ کز آن برتر اندیشه برنگذرد/ به کوروش به آرش به جمشید قسم/ به نقش و نگار تخت جمشید قسم/ که ایران همی قلب و خون من است/ گرفته ز جان از وجود من است/ بخوانیم همه این جمله در گوش باد…/ چو ایران نباشد تن من مباد/ بدین بوم و بر زنده یک تن مباد…
صفحه ها
دسته
لينك هاي مفيد
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 993847
تعداد نوشته ها : 779
تعداد نظرات : 13

لوگو های حمایتی

ایران زیبا

پارک وب
Rss
طراح قالب
GraphistThem273
قشقایی‌ها عموماً بر این باورند که اجدادشان به عنوان قراولان لشکر هلاکوخان و تیمور از ترکستان به ایران آمده‌اند. در حالی که ورودشان در زمان مهاجرت‌های بزرگ قبیله‌ای قرن یازدهم میلادی محتمل‌تر است. همه گمانه‌ها در این که ایشان پیش از ورودشان به فارس، مدتی در شمال غربی ایران حضور داشته‌اند متفق‌اند. تا همین اواخر قبیله‌ای با نام مغانلو در میان قشقایی‌ها حضور داشته، که مسلماً نام خود را از دشت مغان در شمال اردبیل گرفته بوده‌است. همچنین احتمال داده می‌شود که طوایف آق قویونلو، قراقویونلو، بیگدلی و موصلو گذشته‌شان به شمال غرب ایران مربوط باشد. غیر از این قشقایی‌ها غالباً اردبیل را به عنوان سرزمین گذشته‌شان معرفی می‌کنند. به نظر می‌رسد، در یک دوره ارتباط نزدیکی میان خلج‌ها و قشقایی‌ها وجود داشته‌است. برخی نویسنده‌ها از جمله حسن فسایی، تا آنجا رفته‌اند که قشقایی‌ها را شاخه‌ای از خلج‌ها دانسته‌اند. مینورسکی معتقد است که مهاجرت خلج‌ها به فارس و ترکیب شدنشان با قشقایی‌ها این فرضیه را ایجاد کرده‌است. بقایای خلج‌ها در میان قشقایی‌ها قابل تشخیص هستند. غیر از آن خلج‌های یکجانشینی در فلات دهبید موجود اند که گمان می‌رود زمانی که هنوز زندگی عشایری داشته‌اند جزوی از ایل قشقایی بوده‌اند. نام طوایف قشقایی نشان می‌دهد که غیر از خلج‌ها، گروهی از طوایف افشار، بیات، قاجار، قراگوزلو، شاملو و ایگدر نیز به این اتحادیه ایلی پیوسته‌اند.[۱]
دسته ها :
بیست و هفتم 2 1393
« قه‌له‌ند» يا شيربها، قبلا رايج بود و الان به ندرت وجود دارد. هر چند گروهي آن را مذموم مي دانند ولي اين رسم در فرهنگ از يك ديرينگي برخوردار است.
(كريستين سن) اين رسم را بسيار كهن دانسته و مي نويسد:« (در زمان ساسانيان) جواني كه مي خواست ازدواج كند بايستي به والدين عروس مبلغي پول يا نقره يا چيز ديگري پيشكش نمايد.»(3)، ( در عين حال بحث دفاع از اين رسم مطرح نيست بحث رايج بودن آن است) پولي كه به عنوان شيربها گرفته مي شد صرف خريد جهيزيه عروس و لباس دامادي مي شد.
بالاخره در شب شيريني خوري ريش سفيدان و بزرگان، خوانچه اي كه پار چه اي قرمز رويش كشيده شده بود با كنار زدن پارچه، دستمال ابريشمي را مي گشودند و پولي را كه به عنوان شيربها به طرف دختر داده مي شد را مي‌شمردند و بعد به پدر عروس تحويل مي دادند. پدر عروس نيز مبلغي را برمي گرداند تا گذشتي در حق دامادش كرده باشد.
دكتر محمدحسين پاپلي در اين باره مي نويسد « در سال 1358 خورشيدي بين كوچ نشينان خراسان مجموعه پولي كه براي ازدواج يك دختر از پسر مطالبه مي شد مبلغ 450000 ريال بود كه علاوه بر آن، پسر بايد چند راس دام هديه مي‌داد و هزينه هاي مربوط به ازدواج را نيز متقبل مي شد.

در ترانه هاي كردهاي خراسان نيز به موضوع شيربها (قه‌له‌ند) پرداخته شده است.
سه‌ري مه‌يان ده‌كشينم

خه‌وئ له خوه ده‌گه‌رينم

تا قه‌له‌ندئ ته وه‌هه‌ڤ گينم

افسار شتران را مي‌كشم

خواب را از چشمانم دور مي‌كنم

تا شيربهايت را فراهم كنم

پس از شمارش شيربها، دو نفر از بزرگان طرف عروس و داماد در بالاي مجلس مي نشستند و پس از فرستادن صلوات بر محمد و آلش تا يكي از آنان كه داراي كبر سن و تجربه بيشتر بود، دو كله قند را در دست مي گرفت و طوري دو كله قند را بر هم مي زد كه سر دو كله قند مي‌شكست و در فاصله مناسب و يكساني جدا مي شدند

با شكسته شدن كل قند هلهله و شادماني و كف زدن ادامه مي يافت. نخستين كار پس از آن تكه نمودن قندها بود كه تكه هاي بزرگ بين مهمانان تقسيم مي شد و تكه اول به داماد داده مي شد.
نوك قندها را نيز به خانواده عروس و داماد مي دادند تا آن را به يادگار نگهدارند و شيريني و حلاوت آن شب پرخاطره همواره در مقابل ديدگانشان باشد.
بیست و پنجم 2 1393
دسته ها : ايران - تصاوير
بیست و چهارم 2 1393

* ... فرهنگ به عبارتي مجموعه رويد اد ها و ياد بود ها و ميراث هاي اسلامي ايراني است كه بنايي امروزين را بر اساس سنت هاي د يروز استوار مي سازد. همان كه گاه به هويت فرهنگي تعبير مي شود. هويت فرهنگي كه حفظ آن با برقراري يك گفتگو با خاطره ازلي سنت شكل مي گيرد.1

سنت د ر لغت گرچه به معناي سيره و روش است اما از نظر مفهومي به مراسم، آيين ها و رفتارهايي اطلاق مي شود كه2 بنا به اعتقاد برخي، د اراي منشأ الهي و از طريق شخصيت هاي مختلفي معروف به رسولان وپيامبران براي بني آد م د ر د وره هاي مختلف آشكار شد ه است. لذا مي گويند، سنت گاه متضمن حقيقتي باطني است. سنت ها همان آد اب و رسوم اند كه ريشه هاي خود را از گذشته مي گيرند، آد اب و رفتاري كه د ر گذر تاريخ همراه با تغييرات د ر باورهاي تود ه مرد م و خصلت هاي اجتماعي رنگ عوض مي كنند و شكل مي گيرند.

برخي د ر بازشناسي سنت و رفتارهاي سنتي به چند نكته توجه د ارند:

1. رفتار سنتي به رفتاري اشاره د ارد كه د ر حوزه اي معين تكرار و باز انجام مي شود.

2. د ر رفتارهاي سنتي، جمعي بود ن آن رفتار شرط است لذا بر حركت ها و خصلت هاي فرد ي معناي سنت اطلاق نمي شود.

3. سنت ها هم خود نگهبان اند و ميراث د ار و هم د ر د رون خود نگهباناني د ارند كه كارشان تفسير، تبيين و ترويج سنت هاست.

4. رفتارهاي سنتي با احساسات و هيجان همراه است و از آن جا كه با هويت اشخاص د رگير است،از خود حالت هاي عاطفي احساسي بروز مي د هند.3

اين گونه رفتارهاي سنتي را به معنايي «آيين هاي سنتي» نيز مي نامند.

آيين هايي كه به نوعي استمرار يك خاطره اند و د ر حقيقت نوعي سنت برگزيد ه. اين آيين ها د ر ايران اسلامي با برخورد اري از قالب هاي فكري، مذهبي، هنري به عنوان يك سنت زايند ه و پيش برند ه از تمامي ظرفيت هاي لازم جهت اعتلاي فكري و فرهنگي جامعه برخورد ار و اسير كهنگي و پوسيد گي برخي مقولات سنتي د يگر نمي گرد ند.4

حفظ، ترويج و اشاعه ي اين گونه آيين هاي سنتي تا جايي كه با باورها و اعتقاد ات جامعه، هنجارهاي اجتماعي و قانوني، تعليمات اخلاقي و د ستورات د يني منافاتي ند اشته باشند، جزو فرهنگ و جلوگيري از تحريف و انحراف آن خود پاسد اشت ميراث فرهنگي است.

* ... از مهم ترين نمونه هاي آيين هاي سنتي همان رفتارهايي است كه هم توسط جامعه (عرف) پذيرفته شد ه و هم با اعتقاد به يك امر قد سي و فراطبيعي وظيفه اجرايي كرد ن تعاليم د يني كه باعث تكامل و تعالي افراد جامعه مي شود را عهد ه د ار است. همان كه ما از آن با عنوان مناسك آييني نام مي بريم.

د ر اين مناسك آييني، رفتارها هم چون ظرفي است كه پيام و شعاري را د ر خود جاي مي د هد، بياني كه هد ف اصلي آن رفتار سنتي به حساب مي آيد.

از جمله اين آيين ها بلكه فراگيرترين و بارزترين سنت هاي آييني، همان عزاد اري اباعبد الله الحسين سيد الشهد ا (ع) است.

و د ر اين ميان ذكر چند نكته ضروري مي نمايد:

1. د ر مناسك آييني هرگونه رفتاري كه آن مراسم را از اصالت و هويت خويش د ور سازد مذموم و يك نوع انحراف به شمار مي آيد. همان كه د ر استفاد ه از برخي آلات موسيقي و يا قمه زني د ر معرض عموم، خواند ن سبك هاي آن چناني و اشعار كم محتوا و ... مي بينيم.

2. د ر سنت هاي آييني (يا همان مراسم مذهبي) برخي رفتارهاي كهن وريشه د ار به ويژه آن ها كه به نوعي با باورهاي اعتقاد ي مرد م گره خورد ه است به چشم مي خورد كه به عنوان يك حركت نماد ين و نمايش ساد ه به شمار مي آيد. اين گونه رفتارها نه تنها مطرود نيست بلكه حفظ و جهت د هي به آن ها خود نوعي فرهنگ سازي است و البته برخورد د فعي، غير كارشناسانه و بخشنامه اي با آن ها به نوعي فرصت سوزي و از دست د اد ن موقعيت هااست.

3. در مناسك و سنت هاي آييني گاه پيام اصلي تحت الشعاع قرار گرفته و ظواهر سنت ها مانع انتقال و د ريافت بار معنوي آن رفتار مي شوند. نذر و وقف گرچه سنتي برخاسته از متن د ين است. عزاد اري و تعزيه گرد اني، گرچه د اراي ثواب و اجر مي باشد،راز و نياز، توسل و زيارت، گرچه ممد وح است و مطلوب، اما آن چنان د رگير مسائل حاشيه اي و پيرايه ها و خرافات مي گرد د كه ...

و د ر اين ميان آن چه مهم است بازشناسي و د رك عميق و جامع از آن نوع رفتارهايي است كه د ر جامعه و د ر انجام مناسك آييني و پاسد اشت آيين هاي سنتي رواج د اشته و د ارد، د ركي كه متوليان فرهنگي ما را د ر سال جد يد به يك جهت گيري صحيح و كلان د ر عرصه فرهنگ د يني، ساماند هي نماد هاي مذهبي مرد مي، ساماند هي شئون فرهنگي به ويژه د ر حوزه امام حسين (ع)، عاشورا و مناسك آييني د ر مناسبت هاي مذهبي، حمايت از برنامه هاي فرهنگي و پژوهش هاي اند يشه د يني به يك نوآوري رهنمون سازد..5

ان شاء الله

پي نوشت

1. پيشرفت و توسعه بر بنياد هويت فرهنگي، پرويز ورجاوند

2. غلامرضا اكرمي به نقل از سيد حسين نصر، مقاله سنت و هنر اسلامي

3. جهان رها شد ه، آنتوني گيد نز

4. آسيا د ر برابر غرب، د اريوش شايگان

5. اشاره به سياست هاي كلان سازمان تبليغات اسلامي و سازمان اوقاف و امور خيريه بر اساس بند سوم سند راهبرد ي

دسته ها :
بیست و دوم 2 1393

اينك قريب چهل روز از غروب غم فزاي شهادت شقايق‌ها مي‌گذرد؛ و اينك از صداي نحص شلاق خزان بر پيكر آلاله‌ها، اربعيني مي‌گذرد و اسارت، سيلي، غربت، فرياد و بيدارگري سهم حاملان پيغام قاصدك هاي عترت و عظمت شد.

از آن روز تا امروز چهل روز در سوگ ابرمردي نشستيم كه حيات اسلام مديون رگ‌هاي پاره پاره اوست. قصه سر و نيزه، قصه لب‌هاي خونين و قرآن، قصه سيلي و صورت گلگون كودك غمگين و تمام حقيقت هايي كه هر سال از پرده چشمان ما مي گذرد را شنيده ايم.

اربعيني با دختر كوچك حسين (ع) مهر را در آغوش گرفتيم، ناله زديم، درد دل‌ها گفتيم و شكوه‌ها روانه كرديم. اربعيني از عمق جان، فرياد يا حسين كشيديم، بر سينه زديم و خنده را حرام كرديم.

كربلا؛ اين خارستان خشك و بي‌آب، درياي انسانيت و كمال است، اقيانوس بي كرانه‌اي است كه در آن گوهر همه عظمت‌ها و خوبي‌ها به رنگ مظلوميت، يافتني است؛ اما غواص قهار مي‌طلبد. و هر كدام به فراخور حالمان از كربلا، محرم، عاشورا و اربعين، برداشتي داريم و بر اساس آن قضاوتي ....

در زيارت اربعين پيرامون فلسفه آن آمده است: و بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك عن الجهاله و حيره‌الظلاله: حسين عليه السلام خون قلبش را به آستان الهي هديه داد تا بندگان را از ظلمت جهل و ناداني و حيرت گمراهي رهايي بخشد.

و شيعه هميشه و در تمامى روزهاى سوگوارى حضرت سيدالشهداء عليه ‌السلام و از آن جمله روز اربعين آن حضرت، در زيارت و اقامه ماتم و عزادارى كوتاهى نكرده و از اينجاست كه امام حسن عسكرى ‏عليه‏‌السلام زيارت اربعين را از علايم ايمان شمرده است.

آرى، تنها زيارت اربعين سيدالشهداء عليه‏ السلام است كه مؤمن خالص را از ديگران تميز مى‏دهد، و دوستان اهل بيت‏ عليهم‏ السلام را از غير آنان جدا مى ‌كند. و مؤمن واقعى كسى است كه نگذارد آثار نهضت‏ حسين ‏عليه‏ السلام فراموش شود و در قدردانى و شركت در هدف آن حضرت كوتاهى نورزد.

پيروان و دوستان امام حسين ‏عليه‏ السلام اميدوارند تا از اين طريق مشمول اين حديث نبوى شوند كه جابر بن عبدالله انصارى - از صحابه رسول خداصلى الله عليه و آله و سلم و نخستين زائر قبر حضرت ابا‏‌عبدالله در اولين اربعين سيدالشهداء روايت كرده است: «كسى كه قومى را دوست دارد با آنها محشور مى ‌شود و كسى كه عمل قومى را دوست دارد با ايشان شريك مى‌‏باشد».

دل‌هايمان بي‌تاب سالار شهيدان، و چشمانمان بر مظلومانه ترين شهادت تاريخ همواره درخشان و باراني باد.

دسته ها :
بیست و یکم 2 1393

فواصل آبي بين بنادر مهم درياي خزر

انزلي

نوشهر

114

كراسنودسك

220

226

بكتاش

121

295

280

اكتائو

148

256

365

380

باتينو

93

241

340

440

405

 لنگرگاه آستراخان

103

149

270

370

502

485

بندر استراخان

135

238

248

405

505

637

620

ماخاچ قلع

230

95

165

167

246

328

447

430

                                 باكو

274

446

331

327

253

163

165

239

181

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
مقايسه فاصله بنادر سنگاپور و بمبئي تا بنادر عمده اروپا از طريق منطقه آزاد انزلي
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فاصله بندر انزلي
تا شهرها و مراكز مهم اقتصادي كشور
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فواصل آبي بنادر درياي خزر با بنادر جنوبي اروپا و شمال افريقا

       انزلي

آستاراخان

620

ماريوپول

221

841

روستوف

282

503

1123

استانبول

698

977

1198

1818

بيروت

985

1680

1962

2183

2803

اتن

 

400

1095

1377

1598

2218

ونيز

 

 

1322

2017

2299

2520

2140

جنوا

 

 

 

1517

2212

2494

2715

3335

بارسلونا

   

 

 

 

1756

2451

2733

2954

3574

مارسي

 

 

 

 

 

1749

2444

2726

2947

3567

كازابلانكا

 

 

 

 

 

 

2385

3080

3362

3583

4203

 

          

 

 
 

 

منطقه آزاد چيست ؟

بنابه تعاريف بين المللي منطقه آزاد محدوده حراست شده بندري و غير بندري است كه از شمول برخي از مقررات جاري كشور متبوع خارج بوده و با بهره گيري از مزايايي نظير معافيتهاي مالياتي ، بخشودگي سود و عوارض گمركي ، عدم وجود تشريفات زايد ارزي ، اداري و مقررات دست و پاگير و همچنين سهولت و تسريع در فرآيندهاي صادرات و واردات با جذب سرمايه گذاري خارجي و انتقال فناوري به توسعه سرزمين اصلي كمك مي نمايد. منطقه آزاد تجاري ـ صنعتي انزلي اهدافي نظير: « عمران و آباداني و ارائه خدمات عمومي ـ رشد و توسعه اقتصاد ـ جذب سرمايه گذاري خارجي و داخلي ـ ايجاد اشتغال سالم و مولد ـ تنظيم بازاركار وكالا ، تشويق توليد و صادرات كالا ـ ورود و حضورفعال در بازارهاي منطقه اي و جهاني ـ جذب فناوريهاي جديد وانتقال علم و دانش فني به عوامل توليد داخلي همسو با توسعه علمي و فناوري جهان ـ تسريع در فرايندهاي تجاري ، اقتصادي و فناوري (كاتاليزور) با ايجاد بستر مناسب جهت انجام آزمايشي طرح ها و تعميم آن به سرتاسر كشور » كه رسالت تعامل فعال با جهان ؛ منطبق با سند چشم انداز بيست ساله كشور را دنبال مي نمايد .
تاريخچه منطقه آزاد  انزلي
بر اثر تحولات صورت گرفته پس از فروپاشي شوروي و در پي تغيير و تحولات ساختاري روابط بين‌الملل منطقهء قفقاز و كشورهاي حاشيهء درياي خزر در معادلات منطقه‌اي و جهاني اهميت يافتند; امري كه با دوران پس از جنگ تحميلي در ايران و آغاز عصر سازندگي كشور همزمان گرديد ; عصري كه ايران به‌دنبال ورود به اقتصاد جهاني و اخذ سرمايه و به تبع آن دانش و تكنولوژي جديد بود هدفي كه دولت وقت با ايجاد مناطق آزاد كشور در پي تحقق آن بود. در پي سفر رياست جمهوري وقت به شهرستان انزلي و با توجه به خواست همگاني و براساس مصوبه هيأت دولت در سال 75 منطقه وي‍ژه اقتصادي بندرانزلي در دو بخش جداگانه تعيين گرديد و در سال 82 منطقه ويژه اقتصادي انزلي به منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي بدل شده و در سال 83 نيز اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي مورد تصويب هيأت وزيران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي در سال 84 از طرف هيأت وزيران تعيين و ابلاغ شد كه بر اساس آن منطقه آزاد انزلي در سه بخش و محدوده مجزاي بندري؛ اداره كل بنادر و كشتيراني استان ، شهرك صنعتي انزلي و  محدوده منطقه ويژه اقتصادي سابق انزلي با مساحت 3200 هكتار خشكي و تا عمق  2 كيلومتر از دريا در طول 20 كيلومتر از حاشيه درياي خزر را شامل مي شود .
روند شروع فعاليت
پس از استقرار هيات مديرهء جديد، سازمان منطقهء آزاد انزلي در محدودهء منطقهء سرعت پيگيري و اجراي پروژه‌هاي عمراني محدودهء منطقه افزايش يافته و سازمان منطقهء آزاد تجاري صنعتي انزلي نسبت به تنظيم چارت سازماني و پرسنل مديريتي و كارشناسي اقدامات گسترده‌اي صورت داده است.
با استقرار رئيس و اعضاي هيات مديره در فاز تجارت سازمان و انتقال بخش اداري در داخل محدوده ميزان فعاليت و عملكرد تصميم‌گيري و تصميم‌سازي اين سازمان تسريع پيداه كرده  ، امري كه در تسريع روند پيشرفت برنامه‌هاي و اهداف عاليه سازمان منطقهء آزاد انزلي نقش به سزايي داشته و خواهد داشت.
در طول چند ساله گذشته ميزان تعامل و همكاري سازمان منطقهء آزاد تجاري- صنعتي انزلي با سازمان‌ها و ادارات و نهادهاي دولتي و غيردولتي استان گيلان و كشور افزايش چشمگيري داشته به حدي كه سازمان منطقهء آزاد تجاري- صنعتي انزلي به عنوان عضوي فعال از بدنهء مديريتي استان گيلان و كشور به ايفاي نقش مي‌پردازد.
با اجراي قوانين و مقررات مناطق آزاد تجاري- صنعتي كشور در محدودهء منطقهء آزاد انزلي و باگسترش ميزان همكاري و تعاملات ديگر ادارات و نهادهاي استان با اين سازمان مي‌توان به توسعهء همه‌جانبهء منطقه اميدوار بود، علاوه بر اين پس از اتصال بندر انزلي به راه‌آهن سراسري  و آستارا  و همچنين بهره‌برداري از بزرگراه قزوين- رشت- انزلي شاهد وقوع انقلابي در صنعت حمل‌و‌نقل (به عنوان يكي از اركان اصلي توسعه) و ترانزيت كالا و مسافر در منطقه خواهيم بود.با توجه به پتانسيل‌هاي فوق و پس از اتمام پروژه‌هاي زيرساختي محدودهء منطقهء آزاد انزلي شاهد دوران طلايي در صنعت، تجارت و گردشگري و ... منطقه و كشور خواهيم بود چراكه اين منطقه حلقهء اتصال اقتصاد ملي به اقتصاد و تجارت جهاني است.

بخش جلگه شوقان از نظر جغرافيايي در جنوب غربي خراسان شمالي و در فاصله يكصد كيلو متري شمال شرقي شهرستان جاجرم و شصت كيلو متري جنوب غربي شهرستان بجنورد (حد فاصل جاجرم – بجنورد ) قرار گرفته است .

 بر اساس سرشماري سال 1375 آمار جمعيت بخش 12810 نفر مي باشد كه از اين آمار 3180 نفر در مركز بخش و بقيه  جمعيت در روستاهاي سطح بخش را تشكيل مي دهد ساكن هستند .

جلگه ي شوقان وسعتي حدود 800كيلومتر مربع كه بصورت دلتا يي بسيار زيبا بين سه سه رشته كوه آلاداغ  ،سالوك و بهار گسترده شده است و داراي آب و هوائي معتدل كوهستاني و منابع آبي  نسبتاً غني است و از چشمه سارو قنوات بسيار برخوردار ميباشد كه چشم انداز زيبا و بديع به ان بخشيده است .

بخش جلگه ي شوقان از قسمت جنوب با بخش سنخواست و از سمت غرب با بخش مركزي شهرستان جاجرم و در قسمت شمال با شهرستان مانه و سملقان و از شرق با بخش مركزي بجنورد متصل مي شود .

هشتم 2 1393

قوانين مناطق آزاد

فايل دانلود حجم(KB) تاريخ تغيير عنوان
  826.05 10/20/2007 مقررات تأسيس و فعاليت مؤسسات بيمه
  955.60 10/20/2007 مقررات اشتغال نيروي انساني، بيمه و تامين اجتماعي
  566.56 10/20/2007 مقررات صادرات، واردات و امورگمركي
  288.34 10/20/2007 مقررات ورود و اقامت اتباع خارجي
  671.17 10/20/2007 ضوابط ثبت شركت‌ها و مالكيت‌هاي صنعتي
  185.53 10/20/2007 آيين نامه اجرايي اخذ عوارض
  396.89 10/20/2007 آيين‌نامه اجرايي نحوه استفاده از زمين و منابع ملي
  932.01 10/20/2007 آيين نامه اجرايي عمليات پولي و بانكي
  186.88 10/20/2007 صدور رواديد اتباع خارجي
  529.85 10/20/2007 چگونگي اداره مناطق آزاد
دسته ها : منطقه آزاد
ششم 2 1393
پدیدۀ مسافرت از محلّی به محلّی و از کشوری به کشوری دیگر، بدون آنکه قصد مهاجرت یا اقامت مستّمر یا اشتغال به کار در بین باشد، در حال حاضر به عنوان جهانگردی خوانده می‌شود. در گذشته‌های دور مردان جسوری که سیّاح خوانده می‌شدند، نظیر “ابن بطوطه”، “ناصر خسرو”، “مارکوپولو” و... برای اقناع حسّ کنجکاوی یا به دلایل مذهبی و یا شناخت آنچه که در نقاط دیگر جهان می‌گذرد و آشنایی با منش‌ها و رفتار مردمان مختلف جهان، بار سفر می‌بستند. از طرف دیگر قرن‌ها پیش از میلاد مسیح فینیقی ها که مردمی تجارت پیشه بودند از طریق دریا و زمین برای عرضه و فروش محصولات خود و خرید اجناس و محصولات دیگران اقدام به سفر می‌کردند و این شجاعت و استقبال از خطر آنان، راه را برای اشاعۀ تمدن و گسترش فرهنگ اقوام مختلف و آشنا ساختن آن ها با یکدیگر گشود.

اصطلاح جهانگرد(Tourist)  از قرن نوزدهم معمول شد. در آن زمان اشراف‌زادگان فرانسه برای تکمیل تحصیلات خود، اقدام به مسافرت می‌نمودند که به آن ها توریست گفته می شد؛ بعدها در فرانسه این اصطلاح در مورد کسانی به کار رفت که برای سرگرمی و وقت گذرانی و گردش به فرانسه سفر می‌کردند. به مرور زمان با تعمیم بیشتر به کسانی اطلاق شد که اصولاً به منظور وقت‌گذرانی و گردش به سفر می‌رفتند. از همان زمان توریسم و توریست به مسافرینی گفته شد که هدف آن ها استراحت، گردش، سرگرمی و آشنایی با مردم بود؛ نه کسب درآمد و اشتغال به کار. در زبان فارسی دو واژۀ جهانگردی و جهانگرد، جای توریسم و توریست را گرفت. توسعۀ جهانگردی و پیشرفت آن زمانی شروع شد که از یک سو قوانین و مقرارتی در زمینه حق مرخّصی برای کارمندان و کارگران به مرحلۀ اجراء در آمد و از طرف دیگر بالا رفتن سطح زندگانی مردم در کشورهای صنعتی، امکان مسافرت را ایجاد کرد. این دو عامل همراه با حسّ کنجکاوی آنان نسبت به وضع زندگی و پیشرفت سایر ملل بود که به توسعۀ جهانگردی کمک شایانی کرد. علاوه بر اینها افکار روشنفکران در مورد بهبود بخشیدن به وضع کلّی اجتماعی خود و ضرورت دوری از محیط کار و فشارها و ناراحتی‌های عصبی ناشی از تکامل و توسعۀ صنعتی و اشاعۀ زندگی ماشینی، همگی باعث شد که جهانگردی به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.


دسته ها :
دوم 2 1393
X