معرفی وبلاگ
به نام خداوند جان و خرد/ کز آن برتر اندیشه برنگذرد/ به کوروش به آرش به جمشید قسم/ به نقش و نگار تخت جمشید قسم/ که ایران همی قلب و خون من است/ گرفته ز جان از وجود من است/ بخوانیم همه این جمله در گوش باد…/ چو ایران نباشد تن من مباد/ بدین بوم و بر زنده یک تن مباد…
صفحه ها
دسته
لينك هاي مفيد
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 994821
تعداد نوشته ها : 779
تعداد نظرات : 13

لوگو های حمایتی

ایران زیبا

پارک وب
Rss
طراح قالب
GraphistThem273
در ضلع شمال غربي روستا و بر ارتفاعات كله قندي شكل (تصوير شماره 2 ) آثاري از ديوار چيده شده با لاشه سنگ و ملاط گچ آهك قابل مشاهده مي باشد كه به قلعه تشوير معروف است . اين بناي تاريخي بصورت مسلط و مشرف برمنطقه و در حد فاصل قلعه معروف سميران ( در شرق ) و قلعه سانسز ( در غرب ) با فاصله بين 15 تا 20 كيلومتري وافع گرديده است . مكان انتخاب شده و طراحي قلعه بشكلي است كه تنها راه ورود به ان ضلع شمالي بوده و معمار از وجود شيب تند و پرتگاههاي موجود در ساير اضلاع ، جهت عدم نفوذ بر قلعه بهره لازم را گرفته است ( تصوير شماره 3 ) نظر به بررسي مقدماتي انجام يافته به احتمال قريب به يقين اين قلعه در زمان اسماعليان مورد استفاده بوده است.
بناي موسوم به آتشكده :
در قسمت شرقي روستا بر دامنه ارتفاعات ضلع جنوبي در ميان قبرستان قديمي و متروكه روستا ، ديوارهاي دو بنا ي تاريخي كه با مصالح لاشه سنگ و ملاط گچ و آهك كار شده نظر هر بيننده را بخود جلب مي كند . ( تصوير شماره 4 ) اين بناها با پلان هاي مربع و هشت ضلعي در فاصله حدوداً 5/1 متري از يكديگر احداث گرديده اند . ( تصوير شماره 5 ) بناهاي مزبور در تاريخ 1/7/1353 بشماره 983 در فهرست آثار تاريخي كشور به ثبت رسيده و از اين تاريخ تحت حفاظت سازمان متبوع مي باشند .
 با عنايت به برنامه مصوب و در دست اقدام در خصوص انجام مرمت و باز سازي بناها ، انجام بررسي و تحقيقات علمي ( گمانه زني ) آن بمنظور دست يابي به كف و پي بنا ضروري و شايسته مي نمود . لذا هيات گمانه زني ميراث فرهنگي استان به سرپرستي نگارنده بمدت 20 روز در محلمورد نظر مستقر و عمليات كاوش را آغاز نمودند كه شرح مفصل آن در صفحات بعدي خواهد آمد .
تپه تاريخي :  در ضلع شرقي و به فاصله حدوداً 50 متري از قلع تشوير، تپه تاريخي با ارتفاعي در حدود 6 متر واقع گرديده كه در رأس آن آثار معماري از بنائي مدور و يا به احتمال زياد هشت ضلعي كه در دل آن مدفون است مشهود مي باشد . بناي مزبور با مصالح لاشه سنگ و ملاط ساخته شده است .
محوطه معروفبه گنج گنو : اين محوطه تاريخي در 3 كيلو متري ضلع شمال شرقي روستا و 2 كيلو متري ضلع جنوبي رودخانه قزل اوزن واقع گرديده كه در ميان روستائيان به گنج گنو معروف است .
محوطه مزبور داراي معادن گچ و آهك مي باشد كه در قرون گذشته نيز مورد بهره برداري و استفاده و بكار رفته در بناهاي تاريخي تشوير از اين معادن تامين شده است . با توجه به بررسي معمول گرديده اثار سكونت در دوران اسلامي در محوطه مشاهده گرديده كه به احتمال زياد در ارتباط با آثار تاريخي (خصوصاً ) قلع تشوير  مي باشد .

بیست و ششم 8 1390
X