معرفی وبلاگ
به نام خداوند جان و خرد/ کز آن برتر اندیشه برنگذرد/ به کوروش به آرش به جمشید قسم/ به نقش و نگار تخت جمشید قسم/ که ایران همی قلب و خون من است/ گرفته ز جان از وجود من است/ بخوانیم همه این جمله در گوش باد…/ چو ایران نباشد تن من مباد/ بدین بوم و بر زنده یک تن مباد…
صفحه ها
دسته
لينك هاي مفيد
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 994225
تعداد نوشته ها : 779
تعداد نظرات : 13

لوگو های حمایتی

ایران زیبا

پارک وب
Rss
طراح قالب
GraphistThem273

مدارس

مدرسه گنجعلي خان : اين بنا در ضلع شرقي ميدان گنجعلي خان واقع شده و روزگاري مدرسه اي پر رونق بوده كه بعدها به كاروانسرا تبديل گرديده است . بر كاشي هاي كتيبه سر در آن تاريخ 1007 ه. ق مطابق با 1598 ميلادي نقش بسته و معمار آن محمد سلطاني يزدي بوده است .


مدرسه شفيعيه :
اين مدرسه در سمت راست بازار اختياري واقع شده و به همت ميرزا محمد شفيع از نوادگان گنجعلي خان احداث شده است .


مدرسه ابراهيم خان :
مدرسه ابراهيم خان نيز يكي ديگر از مدارس تاريخي استان كرمان است كه به فرقه شيخيه تعلق دارد .

 

مدرسه حياتي : مدرسه تاريخي حياتي سومين مدرسه داخل بازار است

تپه باستاني

تپه كنار صندل : در طول 400 كيلو متر رودخانه هليل تاكنون بيش از 100 منطقه باستاني شناسايي شده است . محوطه هاي تاريخي جيرفت كه در طول هزاره هاي سوم پيش از ميلاد آثار ارزشمندي را در خود جاي داده است ، جزو غني ترين محوطه هاي تاريخي جهان محسوب مي شوند . يكي از بقاياي اين تمدن عظيم تپه كنارصندل است كه در 30 كيلومتري جيرفت قرار دارد . سازه هاي خشتي آن كه به عنوان مركز مذهبي استفاده مي شده است و در بالاي آن معبدي قرار دارد يكي از عظيم ترين زيگوراتهايي يافت شده در دنيا بيش از چهار ميليون خشت است . اين تپه قسمتي از شهري بوده كه يك طرف آن وسعت دو كيلومتر داشته است . در دومين فصل كاوشها كه در سال گذشته انجام شد باستان شناسان موفق شدند آثار خطي مربوط به 3000 سال پيش ، يعني همزمان با اختراع خط در بين النهرين و سامرا در عراق است . در لوح گلي كه در عراق كشف شده به عظمت اين تمدن اشاره شده است . حفاريهاي اخير جيرفت ابعاد تازه اي از تمدن هزاره هاي قبل از ميلاد را در جيرفت نمايان ساخت . كنار صندل در نزديكي حسين آباد قرار دارد . امروزه تپه شمالي و جنوبي كنار صندل از تپه هاي باستاني مورد توجه هستند كه هيأت هاي كاوش در آنها به حفاري مشغولند تا راز ديرينه اين سرزمين را كشف كنند . در اطراف اين دو تپه ، از ديگر محوطه هاي باستاني ، مي توان به قلعه كوچك و گورستان محطوط آباد نيز اشاره كرد .


دسته ها : استان كرمان
هجدهم 9 1390
X